Άγις Στίνας, «ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΟΠΛΑ»

Το άρθρο που ακολουθεί το είχα γράψει πριν λίγα χρόνια για να δημοσιευτεί ως βιβλιοκριτική σε περιοδικό. Τελικά δε δημοσιεύτηκε ποτέ, οπότε το παρουσιάζω σήμερα εδώ. Η αλήθεια είναι ότι η έκταση του άρθρου είναι πολύ περιορισμένη. Αν έγραφα τίποτα για το μπλογκ χωρίς τους χωρικούς περιορισμούς που επιβάλλει το περιοδικό θα ήμουν πολύ πιο αναλυτικός. Προς το παρόν θα περιοριστώ στο να δώσω στο τέλος ένα λινκ τόσο για το ίδιο το βιβλίο όσο και για έναν σχολιασμό αποσπασμάτων του. Είναι αλήθεια επίσης πως το ύφος παραείναι επιεικές και νηφάλιο, αν το έγραφα σήμερα αμφιβάλλω αν κατάφερνα να κρατήσω την ψυχραιμία μου με τα ψέμματα που αραδιάζει ο Στίνας! Ιδού:

Άγις Στίνας
ΕΑΜ – ΕΛΑΣ – ΟΠΛΑ
Εκδόσεις Διεθνής Βιβλιοθήκη

Ο Άγις Στίνας (ψευδώνυμο του Σπύρου Πρίφτη) υπήρξε μέλος του ΚΚΕ μέχρι το 1932. Στη συνέχεια πέρασε στον Αρχειομαρξισμό, που ήταν η κύρια έκφραση του τροτσκισμού στην Ελλάδα. Μέχρι το 1947 υπήρξε μέλος της 4ης διεθνούς, για να καταλήξει αργότερα στον αναρχισμό. Το βιβλίο του, «ΕΑΜ – ΕΛΑΣ – ΟΠΛΑ», είναι μεν ιστορικού περιεχομένου, θα λέγαμε όμως ότι είναι πρωτίστως πολιτικό, μιας και αποτελεί έκθεση των πολιτικών απόψεων και εκτιμήσεων του συγγραφέα για την περίοδο της τριπλής κατοχής στην Ελλάδα.

Όλη η πολιτική τοποθέτηση του Στίνα ξεκινάει από μια ανάλυση, η οποία προκύπτει από τη λανθασμένη ανάγνωση και τη μηχανιστική μεταφορά της λενινιστικής αντίληψης για τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο στις διαφορετικές συνθήκες του Β’ Π.Π. και συγκεκριμένα στην κατεχόμενη Ελλάδα. Για το Στίνα η αντιστασιακή δράση ισοδυναμούσε με συμμετοχή και συνέχιση του πολέμου, επομένως ήταν καταδικαστέα. Οι αντιστασιακές πράξεις των ανταρτών ενάντια στα στρατεύματα κατοχής χαρακτηρίζονται ως «εθνικιστικές». Το καθήκον του κινήματος, που προκύπτει απ’ την ανάλυση αυτή, δεν ήταν ο εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας, αλλά η συμφιλίωση του ελληνικού λαού με τους γερμανούς φαντάρους, ώστε αμφότεροι ενωμένοι να στρέψουν τα όπλα τους ενάντια στις «δικές τους» αστικές τάξεις.

Η λενινιστική – τριτοδιεθνιστική αντίληψη όριζε το χαρακτήρα της επανάστασης σε χώρες εθνικά υπόδουλες ή εξαρτημένες ως εθνικοαπελευθερωτικό / αντιιμπεριαλιστικό. Αυτό, όμως, είναι το λιγότερο. Η ίδια η ιστορία απέδειξε το στρεβλό των απόψεων αυτών, και αυτός ήταν ο κύριος λόγος που τόσο η «τάση Στίνα», όσο και συνολικά οι τροτσκιστές στην Ελλάδα συρρικνώθηκαν σχεδόν μέχρι εξαφανίσεως τη δεκαετία του ’40.

Ο Στίνας, όμως, δε μένει εκεί. Για να στηρίξει ιστορικά και βάσει γεγονότων τις απόψεις του αυτές, ξεκινάει από την «όχι και τόσο σοβαρή» αντίσταση του ΕΑΜ ενάντια στον κατακτητή (την οποία κατά τα άλλα κατακρίνει εν γένει) για να καταλήξει στην αγκαλιά μυθευμάτων και παραχαράξεων που κοσμούσαν για δεκαετίες το ιδεολογικό οπλοστάσιο του μετεμφυλιακού κράτους της δεξιάς.

Από την αρχή κιόλας του βιβλίου, για να δικαιολογήσει και τη δική του στάση, προβάλλει την υποτιθέμενη παντοδυναμία του κατακτητή: «από την πρώτη μέρα της εισβολής γίνεται φανερό εκείνο που ήταν από πολύ πριν γνωστό, ότι κάθε αντίσταση στον εισβολέα ήταν μάταιη». Η αντίσταση, όμως, κατά το Στίνα, δεν ήταν μόνο «αδύνατη». Ήταν αχρείαστη και επιζήμια. Το βιβλίο επικαλείται περιστατικά της εποχής για να αποδείξει την (όχι και τόσο… πρωτότυπη) άποψη, ότι για τις εκτελέσεις και τα αντίποινα των δυνάμεων κατοχής ευθύνονται οι αντιστασιακές πράξεις!

Πώς λοιπόν το ΕΑΜικό κίνημα κατάφερε να συσπειρώσει στις γραμμές του την πλειοψηφία του ελληνικού λαού; Πώς ο ΕΛΑΣ κατάφερε να γίνει ο μεγαλύτερος εθελοντικός στρατός στην ελληνική ιστορία και από τους μεγαλύτερους στην κατεχόμενη Ευρώπη; Στις αιτίες των γεγονότων ο Στίνας δεν έχει απάντηση. Έχει απάντηση, όμως, όσον αφορά τους σκοπούς: «ο σκοπός του ΚΚΕ ήταν να καταλάβει την εξουσία όταν θα έφευγαν οι Γερμανοί». Βάσει αυτής της γραμμής ανάλυσης των γεγονότων δεν είναι αξιοπερίεργο το πώς φτάνει να αναπαράγει τις προβοκάτσιες και τα ψεύδη της μοναρχοφασιστικής παράταξης: τα δεκεμβριανά, για παράδειγμα, παρουσιάζονται, λίγο πολύ, ως μια πραξικοπηματική προσπάθεια του ΕΑΜ για κατάληψη της εξουσίας, στο οποίο μάλιστα χρεώνονται «σφαγιασμοί χιλιάδων αθώων» κτλ.

Τα παραπάνω είναι ένα μικρό μόνο δείγμα της ιστορικής πλευράς του βιβλίου. Δεν είναι στους σκοπούς αυτού του άρθρου, κι ούτε το επιτρέπει η έκταση του περιοδικού, η ιστορική αντιπαράθεση επί των παραπάνω ζητημάτων. Η απλή εξέταση των βασικών ιστορικών δεδομένων ανατρέπει τις περισσότερες από τις απόψεις αυτές.

Ο Στίνας δε μιλάει ως μέρος της λύσης του προβλήματος που άκουγε στο όνομα «κατοχή», αλλά ως απών, και μάλιστα μαχητικά απών. Δεν διακήρυττε την προσέγγιση των στρατιωτών του κατακτητή σε συνδυασμό με την αντίσταση, αλλά το πρώτο μόνο. Και αυτό σε συνθήκες που όλα «έδειχναν» προς την αντίθεση κατεύθυνση για το επαναστατικό κίνημα, σε μια υπόθεση που συνεπήρε ολόκληρο τον ελληνικό λαό, και μάλιστα την μεγάλη του πλειοψηφία στο πλευρό των κομμουνιστών.

Κάνοντας την αυτοκριτική της η τροτσκιστική «Ομάδα Κομμουνιστών» το 1946 διαπιστώνει ότι οι, ακόμα και τεχνητές, αντιθέσεις του αρχειομαρξισμού με το ΚΚΕ τον οδήγησε να γίνει «φορέας αντιλήψεων και επιδράσεων αστικής αντιδραστικής νοοτροπίας και κριτικής». Το βιβλίο του Στίνα αξίζει να διαβαστεί κριτικά και να βγουν τα απαραίτητα πολιτικά και ιστορικά συμπεράσματα για το σήμερα. Σε καιρούς αντικομμουνιστικών μνημονίων δεν είναι λίγες οι φορές που πλασάρονται ιστορικές, πολιτικές, ιδεολογικές αντιλήψεις με αριστερό περιτύλιγμα, όχι όμως και τόσο αριστερό περιεχόμενο…

* Ολόκληρο το βιβλίο σε text: http://stinas.vrahokipos.net/texts/eam_elas_opla.htm και σε pdf: http://www.scribd.com/doc/11837465/-

* «Α. Στίνας: μια ζωή κάτω από τη σημαία της συκοφαντίας». Σχολιασμός επιλεγμένων αποσπασμάτων σε κείμενο που αλιεύτηκε από το indymedia: http://stinas.vrahokipos.net/texts/eam_elas_opla_answer.htm

22 thoughts on “Άγις Στίνας, «ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΟΠΛΑ»

  1. Έτσι σα συμβολή στη συζήτηση: http://clubs.pathfinder.gr/MARJISMOS/121245?forum=17373&read=27. To κείμενο είναι απόφαση της 4ης διεθνούς για τη στάση του τροτσκιστικού κινήματος κατά τη διάρκεια της κατοχής και μετέπειτα.
    Καλή χρονιά να ‘χουμε σύντροφοι.

  2. Ο/Η λέει:

    Για τα απολαυστικά γραψίματα(ψέμματα)του,του Στίνα περί του Σπέρα…
    και την αναδημοσιευση άκριτα από όλον τον α/α χώρο(μέχρι και βιβλιο βγήκε!!!)
    Διαβάστε το ποιόν «Αγωνιστη»
    http://metwpoistorias.blogspot.com/2009/07/blog-post.html

    «»»»»»»»»»»»
    Εκεί ο Κώστας Σπέρας, ένας από τους πρωτεργάτες του εργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, που αγωνίστηκε σε όλη του τη ζωή για ένα αυτόνομο συνδικαλιστικό κίνημα, για μια κοινωνία χωρίς δούλους και αφεντικά, αποκεφαλίστηκε και το σώμα του πετάχτηκε κάπου στην περιοχή αυτή, αλλά είναι άγνωστο μέχρι σήμερα πού ακριβώς.
    Ο Άγις Στίνας, στις «Αναμνήσεις» του, επιβεβαιώνει ότι σε έγγραφα της ΟΠΛΑ με προγραφές αντιπολιτευόμενων στο ΚΚΕ, υπήρχε και το όνομα του Σπέρα.»»»»»»»»»»

    Μέχρι και έγγραφα της ΟΠΛΑ είχε δει ο άνθρωπος!!!!!!!!!!!!!!!
    Τι να λέμε τώρα.

  3. Ο/Η parekklisi λέει:

    Φίλε «1ς» τα δημοσιεύματα του «μετώπου ιστοριάς» για τον Σπέρα είναι άκρως αποκαλυπτικά. Θα τα μαζέψω και θα τα αναδημοσιεύσω κάποια στιγμή να υπάρχουν κι εδώ.

    Ο Στίνας κατάφερε και είδε (όπως… «επιβεβαιώνε») έγγραφο της ΟΠΛΑ με τον Σπέρα σε λίστα αντιπολιτευόμενων, τη στιγμή που ο Σπέρας είχε εκτελεστεί πριν καν ιδρυθεί η ΟΠΛΑ! Απλά θεός.

  4. Ο/Η parekklisi λέει:

    @Δημήτρης Ν. (antigeitonies)

    Η απόφαση της 4η διεθνούς είναι πολύ ενδιαφέρουσα για έναν λόγο: αποδίδει τα του καίσαρος τω καίσαρι. Δηλαδή λέει ευθέως ότι για την έως εξαφανίσεως συρρίκνωση των τροτσκιστών στη δεκαετία του ’40 ευθύνονται οι ίδιοι και η πολιτική τους. Αυτό αποτελεί καλή απάντηση στους ίδιους που η ανάλυσή τους για την περίοδο εκείνη βασίζεται στη θυματοποίηση. «Γιατί εξαφανίστηκαν οι τροτσκιστές το ’40; Μας έφαγαν οι άτιμοι σταλινικοί.»

    Απόσπασμα:
    «Χαρακτηρίζοντας αυτό το κίνημα – που αγκάλιαζε την ολότητα σχεδόν της εργατικής τάξης, και πλατιά στρώματα των μικροαστών των πόλεων που είχαν καταστραφεί από τον πληθωρισμό, και των φτωχών χωρικών – είτε σαν «μια ειδική έκφραση του ιμπεριαλιστικού πολέμου» (τάση «Εργατικό Μέτωπο»), είτε σαν ένα «κίνημα μικροαστικό, εθνικιστικό, αντιδραστικό» (τάση «Εργατική Πάλη») οι ηγεσίες των δύο αυτών οργανώσεων κατάληξαν να κρατήσουν απέναντί του μια υπεραριστερίστικη και σεχταριστική στάση, που απομόνωσε το κίνημά μας από κάθε γόνιμη επαφή με τις κινητοποιημένες μάζες της Ελλάδας.»

  5. Ο/Η λέει:

    Ο Στίνας κατέχει εκ της αποκαλύψεως την απόλυτη αλήθεια.Είναι απίστευτο πως μας διαγράψανε(και απο τα κρυμμένα) την δημοσίευση στο αναρχικό ιντιμίντια,έπειτα από μεγάλη συζήτηση.
    http://metwpoistorias.blogspot.com/2009/01/blog-post_21.html

    καθώς και το δικαιολογήσανε ως εξής
    «»»»»»
    «»»Το αρχικό άρθρο κρύφτηκε γιατί αποτελεί ένα λιβελλογράφημα και πραγματική παραχάραξη της ιστορίας και της δράσης αγωνιστών. Οι ειρωνείες, τα ψέματα και οι συκοφαντίες, μπορεί για κάποιους να θεωρούνται κατάθεση της «ιστορίας» δεν είναι όμως έτσι στην πραγματικότητα.»»»
    «»»»»»»»

    Για την Σ.Ο του Ιντιμίντια τα γραφόμενα του Στίνα περί της ΟΠΛΑ του 1943,περι των εγγράφων με προγραφές της ΟΠΛΑ που είχε δει ο προγραμμένος Στίνας(!!!!!!!),περί του αγνού αναρχικού Σπέρα ήταν όλα κατάθεση Ιστορίας.
    Τα ντοκουμέντα από τον Κορδάτο,Λιβιεράτο ήταν όλα συκοφαντίες ψέμματα και ειρωνείες.

    Αλλωστε ο Στίνας ΔΕΝ κάνει ποτέ λάθη.Ο Στίνας ξανάεγραψε την Ιστορία,και όσοι δεν συμμοφωρθούμε με την «Ιστορία» του Στίνα,είμαστε «εθνικιστές»,»σταλινικοι,»κρυπτοφασίστες».

    Είναι απίστευτο πως σε όλες τις συζητήσεις στο Ιντιμίντια,αγνοί αναρχικοί,αντιγράφουν και επικολλούν κείμενα του Στίνα χωρίς καν να έχουν ιδέα για το τι συζητάνε,χωρίς καν να έχουν διαβάσει έναν Ιστορικό της εποχής.
    Ενώ το συκοφαντικό βιβλίο απομνημονευμάτων του,να θεωρείται ως η απόλυτη «κατάθεση ιστορίας»!

    Πραγματικά η προσωπολατρεία,κρατάει τόσο γερά που είναι δύσκολο να ανατραπει γρήγορα.

    Σας παρακαλώ και εσάς να βοηθησετε,για τον Σπέρα ήδη έχει
    1)γραφτει βιβλίο
    2)γινει προτομή
    3)βγαινει τώρα δίσκος!!!!

    συντροφικά/

  6. Ο/Η αντωνης λέει:

    καλος προδοτης του λογου του…ακου συναδελφωση με τους ναζι φανταρους..τα ιδια ομως δεν εγραφε και ο ζαχαριαδης στην 2η επιστολη του τελη νοεμβρη του 40? τοτε ακομα η σοβιετικη ενωση ειχε φιλικες σχεσεις βαση του συμφωνου ριπεντροφ-μολοτωφ και με τους ναζι και με τους φασιστες{τα ακρα ταυτηζονται} ετσι μετα την πρωτη την γνωστη επιστολη στις 30 οκτομβριου που καλουσε τον λαο να»σταθει αλληλεγγυος στον πολεμο που διευθυνη η κυβρνιση μεταξα»{σημερα μας λενε οτι το «οχι» το ειπε μονο ο λαος τοτε γραφαν αλλα} εστειλε δευτερη που εγραφε οτι «απο την κοριτσα και περα οι φανταροι μας σφαζονται για αγγλικα συμφεροντα»και πως πρεπει «να υπαρξει συναδελφωση ιταλων και ελληνων φανταρων στο μετωπο» διλ την ωρα που οι ελληνες της β.ηπειρου στεναζαν απο τον φασιστικο ζυγο και την ωρα που η ιταλοι βομβαρδιζαν τις ελληνικες πολεις και τα χωρια ο ζαχαριαδης καλουσε τους φανταρους σε «συναδελφωση» με τους φασιστες ιταλους!!! ενα καλο εκανε στις 30 οκτ.του 40 και αυτο 3 βδομαδες μετα το πηρε πισω!!! ο πατριωτισμος για το κκε εγεινε αναγκαιος μονο επειτα απο την ιταλογερμανικη επιθεση στη σοβιετικη ενωση τον ιουνιο του 1941..τουλαχιστον οι τροτσκιστες ηταν τιμιοι ειχαν εξαρχης ταυτησει αμυνωμενους με επιτιθεμενους και ειχαν εξαρχης προδοτικη σταση…δεν εκαναν τα περα-δωθε του κκε..αυτα τα γραφω για να δειξω οι αριστεροι{αναφερωμαι στην ηγεσια} δεν απειχαν και πολυ απο τον τσλακογλου και πως αν δεν ειχε γινει η επιθεση του αξονα στην Σ.Β ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΕΔΕΙΔΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΘΕΩΡΗΘΟΥΝ ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ!!!

  7. Ο/Η parekklisi λέει:

    Σωστά Αντώνη. Άλλωστε η ιδέα συνέχισης του πολέμου για την… «απελευθέρωση» της β. ηπείρου τη στιγμή που είχαν αποκρουστεί οι Ιταλοί ήταν έξοχη και εθνοσωτήριος όπως αποδείχτηκε στην πράξη. Πως αλλιώς θα έβρισκε την ευκαιρία να μας επιτεθεί ΚΑΙ η Γερμανία.

    Προς υπόλοιπους σχολιαστές: παρακαλώ μην πυροβολείτε τον Αντώνη, είναι με ειδικές ανάγκες.

    • Ο/Η αντωνης λέει:

      oi germanoi mpename den mpename stin voreio ipiro tha mas epitithontan afoy eixame apokroysei toys italoys..vlepo na symfoneis me toys germanofiloys tis epoxis poy ithelan na ta exoyme kala me ton fasistiko aksona …mpravo esto kai meta apo tosa xronia apokalipteste..ta peri eidikes anages den ta sxoliazo giati deixnoyn to epipedo soy…

  8. Ο/Η αντωνης λέει:

    και για να τελειωνουμε με το θεμα αυτο ο λογος της προελασης του Ε.Σ στη β.ηπειρο εκτως απο την απελευθερωση της β.ηπειρου ηταν και η προσπαθεια -και σωστη- απο πλευρας μεταξα της ριψης των ιταλων στην θαλασσα οσο ειχε ακομα η ελλαδα την πρωτοβουλια και ο στρατος και λαος το ηθικο εναντι των ιταλων..αν ακολουθουσαμε τις προτασεις τοτε της αριστερας για συνθηκολογιση με σοβιετικη μεσολαβιση υπηρχε ο κινδινος μιας «ψευτοειρηνης» που το μονο που θα μας εδεινε θα ηταν λιγους μηνες παραταση… μετα θα ειχαμε ιταλους -γερμανους μαζι και ισως και αγγλους που δεν θα μας θεωρουσαν πλεον αξιοπιστους συμμαχους..απο την στιγμη που αποκρουσαμε τον νοεμβρη του 40 την επιθεση των ιταλων η γερμανικη εισβολη ηταν θεμα χρονου..το ηξερε ο μεταξας γιαυτο διεταξε προελαση στη β.ηπειρο ωστε να ξεμπερδευουμε με τους ιταλους οσο γινεται πιο γριγορα ωστε να μην εχουμε διμετωπο αγωνα..μετα τον θανατο του μεταξα η προελαση παγωσε διστυχως με υποδειξη των αγγλων ως κινηση καλης θελισης προς τους γερμανους..αποτελεσμα? 6 απριλιου ο διπλος αγωνας και η καταρρευση..αρα η στρατηγικη μεταξα απεδειχθη σωστη..η ακυρωση της ηταν ολεθρια.. η συνεχιση της θα ειχε σιγουρα αλλα αποτελεσματα μετα ομως τον θανατο του κουμαντο εκαναν οι αγγλοι που δεν ηθελαν μαζικη τους εμπλοκη στα βαλκανια…γιαυτο και η διαφωνια παπαγου αγγλων!!!

  9. Ο/Η Εμείς λέει:

    αντωνης,επειδή καλό είναι αφού τρώγεσαι ,να τα ακούσεις…Ρίξε μια ματιά,στις ολομέλειες κ τα δυο συνέδρεια του ΚΚΕ,τη διετία 1934-35,να δείς τι έλεγαν για τον επερχόμενο φασιστικό πόλεμο,κ την αναγκαιότητα αντιφασιστικού ενιαίου μετώπου….Πάω στοίχημα,ότι δε σου είναι αγνωστα τα ντοκουμέντα,αλλά καλό είναι να τα ξαναδιαβάσεις,χωρίς βέβαια να σε θεωρώ -επιμένω-αφελή……Στη τελική,κ επειδή σιγά μην αλλάξεις γνώμη παρά το διαφορετικό της ιστορικής αλήθειας,ΔΕ ΓΑΜΙΕΣΑΙ ΡΕ ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΑ!
    Κπρόσεξε ,μη με κατηγορήσεις για χαμηλό επίπεδο,ή για Σταλινικά ένστικτα,ΕΙΜΑΙ ΣΤΑΛΙΝΙΚΟΣ,Κ εγγονός μαχητή της ΟΠΛΑ.
    ΥΓ…κάνα δυο μέρες τώρα ανακάλυψα το blog,νά σαι καλά κ συνέχισε να γράφεις συντροφε….

    • Ο/Η αντωνης λέει:

      τοτε το ελεγαν επειδη το ελεγε και η μοσχα..οταν ο σταλιν το 38 αρχησε να τα ψηνει με τον χιτλερ και τον μουσσολινι βλεποντας την απροθυμια των αγγλογαλλων να συγκρουστουν με την γερμανια τοτε αλλαξε και το κκε αποψη και απο φασιστας ο μεταξας εγεινε εν μια νυκτι αγγλος πρακτορας..το θεμα δεν το εχω με τον σταλιν..αυτος τα εθνικα συμφεροντα της χωρας του εξυπηρετουσε και καλως..το θεμα το εχω με το κκε που ακολουθουσε τυφλα τις εντολες της μοσχας..οταν ελεγε η μοσχα «πολεμηστε» οπως το 41-45 το κκε ηταν πατριωτικο οταν ελεγε «μη πολεματε» οπως το 1920-22 και το 40-41 το κκε υπακουγε..εκει ειναι το θεμα..

  10. Ο/Η ΤRASH λέει:

    Ασε μας ρε Αντώνη…
    Και για πες μας πρώτα, ποιοι πράκτορες των Αγγλων δεν ήταν φασίστες, και ποιοι φασίστες δεν έγιναν πράκτορες των άγγλων μετά το ’44, και μετά ξαναμιλάμε…
    Υ.Γ. Στο πρώτο γράμμα του Ν.Ζαχαριάδη το σύμφωνο Μολότωφ-Ρίμπερντροπ ίσχυε.
    Αυτό από μόνο του αρκεί για να σε εκθέσει σαν παράλογο τουλάχιστον.

  11. Ο/Η Αργοναύτης λέει:

    Και απ’ εκεί, στον Γράμμο.

  12. Ο/Η dionisis paparigas λέει:

    Βρε κατι συμπτώσεις η γνώμη του Αντώνη να ταυτίζεται ακριβός με αυτη
    του αδονη και της Χρύσης αυγης γνωστή εδω και χρόνια και μάλιστα
    αφου ειναι αρκετά γνωστη να μην νιώθει την ανάγκη να διαχωρίσει την
    θεση του μην τυχόν και τον κατηγορήσουν ως φασίστα ασε που ο
    τρόπος έκφρασης του δείχνει πλημμελή ιδεολογική κατάρτιση……
    Κατι μυρίζει-κατι μυρίζει.

  13. […] με το καλό σε λίγο να αποκαταστήσουν και τον Άγι Στίνα… Like this:LikeBe the first to like this […]

  14. […] Ο Στίνας δε μιλάει ως μέρος της λύσης του προβλήματος που άκουγε στο όνομα «κατοχή», αλλά ως απών, και μάλιστα μαχητικά απών. Δεν διακήρυττε την προσέγγιση των στρατιωτών του κατακτητή σε συνδυασμό με την αντίσταση, αλλά το πρώτο μόνο. Και αυτό σε συνθήκες που όλα «έδειχναν» προς την αντίθεση κατεύθυνση για το επαναστατικό κίνημα, σε μια υπόθεση που συνεπήρε ολόκληρο τον ελληνικό λαό, και μάλιστα την μεγάλη του πλειοψηφία στο πλευρό των κομμουνιστών. [Άγις Στίνας, "ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΟΠΛΑ"] […]

  15. […] Ο Στίνας δε μιλάει ως μέρος της λύσης του προβλήματος που άκουγε στο όνομα «κατοχή», αλλά ως απών, και μάλιστα μαχητικά απών. Δεν διακήρυττε την προσέγγιση των στρατιωτών του κατακτητή σε συνδυασμό με την αντίσταση, αλλά το πρώτο μόνο. Και αυτό σε συνθήκες που όλα «έδειχναν» προς την αντίθεση κατεύθυνση για το επαναστατικό κίνημα, σε μια υπόθεση που συνεπήρε ολόκληρο τον ελληνικό λαό, και μάλιστα την μεγάλη του πλειοψηφία στο πλευρό των κομμουνιστών. [Άγις Στίνας, "ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΟΠΛΑ"] […]

  16. […] με γάλη του πλειοψηφία στο πλευρό των κομμουνιστών. [Άγις Στίνας, "ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΟΠΛΑ"] Ας επιστρέψουμε στο σήμερα… Σήμερα η πατρίδα μας […]

  17. Ο/Η Κωστας λέει:

    Επειδη το εχω διαβασει το ΕΑΜ ΕΛΑΣ ΟΠΛΑ αν και απο καιρο θα ελεγα οτι ειναι βιβλιο που αξιζει να διαβασει καποιος! Το αρθρο πιο πανω δεν αντιπροσωπευει το βιβλιο και το θεωρω προσωπικη κεντρικη ιδεα του σχολιαστη!Ο Στινας αν και κρινει οντως το ΚΚΕ δεν το θεωρει υπευθυνο του εμφυλιου.Υπευθυνους θεωρει πρωτα απολα τους συμμαχους που ενω η αριστερα ειχε την δυναμη αντι να μπει στην σφαιρα επιρροης της Ρωσιας περασε σε αυτη των Αγγλων και επειτα ακολουθησε ο εμφυλιος!Ουτε μιλα για δικαιολογημενη Γερμανικη κατοχη! Ας κανει καποιος τον κοπο να το διαβασει!

  18. […] Σκότωναν φτωχές γυναικούλες γιατί έπλεναν ρούχα Ιταλών ή Γερμανών στρατιωτών. Θανάσιμο έγκλημα, επαίσχυντη αντιπατριωτική πράξη. Από πόσο πατριωτικό πάθος θα φλέγονταν αυτός ο λεβέντης για να σκοτώσει μια μάνα που έπλενε ρούχα για ένα κομμάτι ψωμί για τα παιδιά της.   Σκότωσαν εργάτες γιατί δούλευαν σε γερμανικές επιχειρήσεις. Στους ομαδικούς τάφους που άνοιξαν στο Περιστέρι, μπροστά στην αντιπροσωπεία των αγγλικών εργατικών συνδικάτων όλα τα πτώματα φορούσαν μπαλωμένα κουρέλια και τα χέρια τους ήταν χέρια εργατών. […]   Σκότωσαν γυναίκες γιατί από την πείνα ή για να σώσουν τα παιδιά τους δόθηκαν για μια πανιότα ή για μια κονσέρβα σε Ιταλούς ή Γερμανούς στρατιώτες. […]   Χιλιάδες αθώοι ανύποπτοι άνθρωποι σφαγιάσθηκαν δίχως να ξέρουν γιατί, ούτε αυτοί ούτε εκείνοι που εν ψυχρώ τους εκτελούσαν. Ολόκληρες οικογένειες έχουν ξεκληριστεί με το πρόσχημα της συνεργασίας με τον εχθρό, ενώ στην πραγματικότητα κρύβονταν πίσω απ’ αυτά οικογενειακά ή προσωπικά μίση. […]   Δεν ξερω αυτα τα αποσπασματα ειναι απο βιβλια (και ποια δεν μας αναφερει) η δικες του σκεψεις του “ανωνυμου”. Ψαχνω να βρω το βιβλιο του Στινα ΕΑΜ ΕΛΑΣ ΟΠΛΑ (εκδοσεις διεθνης Βιβλιοθηκη του νεκρου Κωσταντινιδη)και πραγματι απο εκει τσιμπησε τα αποσπασματα του ο αρθρογραφος (σελ 23). Ας πει το ονομα του ο Καστοριαδικος αρθρογραφος να μιλησουμε δημοσια αν θελει.Η αναδημοσιευση παντως αποσπασματων-τσιτατων  απο ενα βιβλιο ανακατεμενων με δικες σου αποψεις δεν δινει στον αναγνωστη την δυνατοτητα να καταλαβει ουτε τι λες εσυ ουτε τι λεει ο συγγραφεας του βιβλιου. Ποιος ομως ηταν ο συγγραφεας του βιβλιου απο οπου τοσα αποσπασματα εχει ενσωματωσει στο αρθρο του ο ανωνυμος; Ηταν ο Σπυρος Πριφτης.Γεννηθηκε το 1900 και πεθανε το 1987.   Σπυρος Πριφτης.    Η θέση του Στίνα στα διαδοχικά κόμματα που συμμετείχε Κομμουνιστικό Διεθνιστικό Κόμμα Ελλάδας, Διεθνιστικό Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, Διεθνιστικό Επαναστατικό Κόμμα Ελλάδας ήταν ότι το ΚΚΕ ήταν εθνικιστικό κόμμα που εξέφραζε τα συμφέροντα της αστικής τάξης και του Βρετανικού Ιμπεριαλισμού) Το ΚΚΕ) εξαπατά την εργατική τάξη, την κρατά δεμένη στο άρμα των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων και της εμπνέει το πιο κτηνώδες εθνικιστικό μίσος ενώ η πλευρά των κατοχικών δυνάμεων ήταν όργανο του Γερμανικού Ιμπεριαλισμού. Για την δράση των αντάρτικων σχηματισμών είχε τη θέση ότι δίνουνε αφορμές στο κράτος για να χρησιμοποιεί αυταρχικά μέτρα εναντίον του λαϊκού κινήματος. Στα Δεκεμβριανά κατηγόρησε το ΕΑΜ ότι κάνει σταλινικό πραξικόπημα. Συνέπεια και αυτού ο ΕΛΑΣ και η ΟΠΛΑ θα επιτεθεί εναντίον τους Το 1958 θα ασχοληθεί με την μετάφραση βιβλίων[9] θα συμμετέχει το 1965 στην βραχύβια ομάδα Νέο Ξεκίνημα που εξέδιδε την εφημερίδα Εργατικό Μέτωπο όπου θα ασκήσει κριτική στη πολιτική της ΕΔΑ [10] Μετά τη δικτατορία των συνταγματαρχών έδινε ομιλίες και συνεντεύξεις. Πέθανε στις 7 Νοεμβρίου 1987, μετά από αποτυχημένη χειρουργική επέμβαση στα μάτια. Παρότι οι γιατροί είχαν προειδοποιήσει για την κρισιμότητά της, λόγω του ότι έπασχε από σάκχαρο, ο ίδιος επέμενε στην πραγματοποίησή της, λέγοντας τι να την κάνω τη ζωή, άμα δεν μπορώ να διαβάζω.[11]. Στο τέλος της ζωής του ο Άγις Στίνας δήλωνε αναρχικός[12] ενώ έχει μεγάλο κύρος στον σημερινό αναρχικό και αυτόνομο[13] χώρο όπου ένα κομμάτι του τον θεωρεί πρόδρομο του. Αντίθετα το βιβλίο του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΟΠΛΑ έχει δεκτεί κριτική για την εγκυρότητα του [14]. Στα πολιτικά μνημόσυνα του θα μιλήσει ο Κορνήλιος Καστοριάδης     Το βιβλιο του ΕΑΜ ΕΛΑΣ ΟΠΛΑ γραφτηκε το 1982-1983 και εκδοθηκε απο την Αναρχικη Διεθνη Βιβλιοθηκη το 1984. Πρεπει να σημειωσουμε πως ο κυκλος των Αναρχικων γυρω απο την Διεθνη βιβλιοθηκη στα πρωτα χρονια μετα την μεταπολιτευση δεν ειχε καμμια σχεση με τους σημερινους απογονους.Με αναφορες στον Αναρχοκομμουνισμο βαθια μελετη ιστορικων κειμενων και της ιστοριας αναζητουσε την κοινη ριζα με την αριστερα και επιρεαζε πολυ τον χωρο των ανθρωπων που φευγοντας απο τα τοτε κομμουνιστικα κομματα (τριτοδιεθνιστες -τεταρτοδιεθνιστες μλ κλπ )αναζητουσε νεα ταυτοτητα στην νεα αριστερα που γεννηθηκε στην χωρα μας.   https://parekklisi.wordpress.com/2010/01/06/stinas/ […]

Σχολιάστε